Cliëntenervaringen ADHD

Marije

In Juli ben ik begonnen met neurofeedback sessies. Dit heb ik tot september wekelijks gedaan. Hierna heb ik het afgebouwd. In totaal heb ik ongeveer 20 sessies gehad.
Het verschil met het begin is voor mij enorm. Ik was vaak druk in mijn hoofd. Dit was in zo’n erge mate dat ik mijn hoofd zo vol met gedachten zat dat ik soms alleen maar kon slapen of verzandde in mijn eigen gedachtegang. Ik volgde een HBO opleiding met lange dagen. Normaal gezien was ik hierna kapot en sliep ik al om 7 uur om vervolgens om 10 uur ’s avonds wakker te worden. Ik had geen tijd of ruimte in mijn hoofd om nog iets te ondernemen. Hierdoor zag ik mijn vriendinnen nog weinig en bestond mijn leven voornamelijk uit school en in het weekend mijn rust halen. Mijn vriend moest ik vaak teleurstellen omdat ik vaak niet de ruimte in mijn hoofd had om samen te zijn. Sinds mijn neurofeedback sessies is mijn leven veranderd. Ik loop nu stage 34 uur per week+ een dag school. Verbazingwekkend genoeg heb ik meestal na stage nog energie over om te koken, leuke dingen te doen met mijn vriend, te sporten of met vriendinnen af te spreken. De mist in mijn hoofd is als het ware opgetrokken. Ik merk dat ik sneller informatie kan verwerken en ben daardoor in staat meer op te nemen en me langer te concentreren. Ook ben ik hierdoor minder moe. Ik merkte dat het zijn met andere mensen me energie kon geven in plaats van dat het mijn energie opslurpte. Ik ben meer in staat om contacten te onderhouden omdat ik meer rust ervaar in mijn hoofd. Het klinkt misschien onwerkelijk maar neurofeedback heeft voor mij echt gewerkt. Wel moet ik hier als kanttekening bij maken dat ik nog steeds erg op mijn rust moet letten en een vast ritme belangrijk is voor mij om prettig te kunnen functioneren. Ik heb behoefte aan structuur omdat ik anders overprikkeld kan raken De ADD die mijn leven beheerste is nu veel minder aanwezig. Ik kan het iedereen met AD(H)D aanraden!

Peter (hoort bij ADHD voorbeeld 2)

Laat ik mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Peter en ik ben 16 jaar oud. Ik heb vanaf een hele jonge leeftijd al last van mijn ADHD. Ik gebruikte al vanaf mijn achtste medicijnen voor mijn ADHD. Eigenlijk ging het ook met medicijnen lang niet altijd evengoed. En we hebben ook vaak gekeken naar andere oplossingen. 3 kwart jaar terug werden mijn ouders een keertje ’s avonds bij de buren uitgenodigd. De buren vertelden mijn ouders over neurofeedback, hun eigen zoon had het ook gedaan. Dat had hele positieve resultaten gehad. Mijn ouders zaten er een tijdje mee in hun hoofd tot ze het op een dag aan mij vertelden. Ik was natuurlijk meteen hartstikke enthousiast. Die drukte zat mij natuurlijk heel erg in de weg. Eigenlijk zat het bij bijna alles in de weg. Ik kon me niet goed concentreren op huiswerk dus mijn schoolresultaten gingen ook achteruit.

Op een avond hebben mijn ouders gewoon een keer telefonisch contact gehad met meneer Verment. We konden al meteen de volgende zaterdag komen. Meneer Verment heeft alles tot in detail uitgelegd waarna we begonnen met mijn eerste EEG scan.
De keer daarna kwam ik voor mijn echte eerste sessie. Dat was een hele bijzondere ervaring. Normaal gesproken was het in mijn hoofd een slagveld van gedachten maar nu na de eerste sessie leek het meer op een yogaclub. Alles in mijn hoofd was heel kalm en rustig. Mijn ouders konden het in eerste instantie nog niet echt merken maar ik zelf al wel. Al na de eerste sessie!!
De sessies gingen door en door en het ging steeds beter, en mijn ouders en de omgeving van mij ging het ook opmerken. Soms dachten de leraren zelf dat ik niet in het lokaal zat om dat ik plaats van veel lawaai te maken gewoon geconcentreerd met mijn werk bezig was. Na ongeveer 15 sessies ging het eigenlijk weer een beetje minder goed. Ik was weer drukker en ook weer meer impulsief. Oud en nieuw vierden we dit jaar niet in ons eigen dorp, maar we gingen oud en nieuw bij mijn zus vieren. Ik had die ochtend zelf wel medicijnen ingenomen maar niet voor de volgende dag en mijn ouders waren het ook vergeten. En zat dus niets anders op dan gewoon te accepteren dat ik geen medicijnen kon nemen! Eigenlijk ging het de volgende ochtend goed. Zelfs beter dan anders dus we dachten laten we het de volgende ochtend ook maar proberen. De volgende ochtend ging ook heel goed. Het ging eigenlijk veel beter dan met de medicijnen.
Na het weekend toen de scholen weer begonnen zijn we ook door gegaan en ook op school ging het tot onze verrassing hartstikke goed. We hebben de leraren op school expres niet verteld dat ik geen medicijnen meer innam. (Terwijl ze de afgelopen jaren vaak tegen me hebben gezegd: Peter, heb je je medicijnen vergeten in te nemen? En dat vond ik niet leuk!) Toen ik zo’n 4 week geen medicijnen gebruikt had is mijn moeder op de ouder-spreekavond naar school gegaan en heeft het aan 2 leraren verteld. Ze stonden helemaal perplex. Ze vertelden mijn moeder ook dat ze vonden dat het zo goed ging op school met mij! Ondanks dat ik dus geen medicijnen meer gebruikte.
Ik merkte zelf dat ik rustig genoeg was om geen medicijnen meer te hoeven gebruiken maar ik wist zelf al wel meteen dat het nog beter kon. Dus heb ik het er met mijn ouders over gehad en we hadden besloten om nog 10 sessies te doen. Na die 10 sessies was ik zo rustig dat meer niet nodig was. Samen heb ik 30 sessies gehad.
Ik ben heel blij dat er mensen bestaan zoals meneer Verment die zulke chronische problemen in een paar maand kunnen verhelpen!!!

Ouders van Martijn

We zijn erg tevreden over de manier waarop onze zoon behandeld is door Roland en zijn medewerkers. Onze zoon werd direct op zijn gemak gesteld en er werd een programma op maat gemaakt. Dit sloot aan bij zijn interesses waardoor hij nooit met tegenzin naar de sessies ging.

Jeremy

Jeremy is tijdens ieder vergadering op school een veel besproken jongetje; Is hij leerbaar genoeg? Hoe kunnen we zijn leervaardigheden beter tot ontwikkeling laten komen?

Recente verbeterpunten genoemd door leerkracht: Jeremy zijn docent vertelde dat alle leerkrachten van zijn ateliers ondertussen hebben aangegeven (spontaan, zonder van de therapie af te weten) hoe goed het nu op school gaat. Hij is gedreven, uitbundig en geeft aan hoe gezellig hij het op school vindt, zowel aan zijn juf als thuis. Ook de leerkracht van gym geeft aan hoe goed het verloopt, hetgeen aangeeft dat hij zich ook in de groep, op sociaal niveau beter kan aanpassen.

Hetgeen hem nog wel bezig houdt is het freubelen met verschillende spulletjes die op dat moment voor handen zijn. Bijv. als iemand een verhaal vertelt of als ze in een kringgesprek zitten, dan kan hij zijn aandacht daar niet bij houden. Thuis zie ik hem met regelmaat aan zijn vingers trekken, dit is een van de fases waar hij nu doorheen gaat.

Peter

Mijn naam is P, 25 jaar en kom uit het oosten van het land. Ik heb een aantal maanden lang neurofeedback gehad bij Neurobics. Dat bestond uit een periode van driemaal in de week naar de praktijk in Groningen en omdat ik in het oosten van het land woon heb ik een groot gedeelte thuis Neurofeedback op afstand gehad. Ik slikte al jaren medicatie voor ADD en zocht al erg lang naar alternatieven. Toen ik ergens op internet las over de positieve effecten van neurofeedback bij ADHD, ben ik mij er in gaan verdiepen en kwam ik bij Neurobics uit.

Met de Neurofeedback wilde ik graag bereiken dat ik zonder medicatie goed kon blijven concentreren en dat ik daarbij mijn impulsiviteit in bedwang kon houden. Na de eerste paar sessies merkte ik al direct verschil. Ik kon steeds beter inslapen en kon makkelijker uit mij bed komen. Na een tijdlang sessies ben ik ook gestopt met mijn medicatie. Ik merkte dat ik meer energie had om dagelijkse taken te doen. Na ongeveer 20 sessies ben ik gestopt met Neurofeedback. Nu enkele maanden functioneer later ik nog steeds goed. Ik heb kort geleden zelfs mijn rijbewijs behaald!